Informatie voor hulpverleners

Aanvragen voedselpakket door hulpverleners

Alleen hulpverleners kunnen een voedselpakket aanvragen. Op deze manier weten we zeker dat een aanvraag correct wordt ingediend. Daarnaast kan er met behulp van de hulpverlenende instantie beter worden gekeken naar de problematiek die ten grondslag ligt aan de financiële problemen. Op die manier hoopt Voedselbank Lansingerland niet alleen noodhulp te bieden, maar ook bij te dragen aan een oplossing voor de lange termijn.

Stap 1: formulier invullen

Uw cliënt heeft recht op een voedselpakket wanneer hij/zij voldoet aan de actuele toekenningscriteria die zijn gesteld door Voedselbanken Nederland. Voldoet uw cliënt aan de eisen, dan kan u hier het formulier downloaden. Dit formulier kan u zowel gebruiken voor een aanvraag als voor een latere evaluatie. We werken met 2 verschillende formulieren, kijk goed welk formulier van toepassing is voor uw cliënt.

 

Stap 2: Formulier mailen

Het formulier kunt u per mail naar clientadministratie@voedselbanklansingerland.nl  opsturen. Alleen aanvragen die volledig en met de benodigde bijlagen worden ingediend zullen in behandeling worden genomen. De voorwaarden staan vermeld in het formulier zelf.

Stap 3: Toekenning/afwijzing communiceren

Wanneer een aanvraag toegekend wordt, brengen wij de hulpverlener op de hoogte. In deze mail staat voor hoeveel maanden een pakket is toegekend, wat de afhaal locatie en ophaaltijd is en worden eventuele bijzonderheden medegedeeld. De aanvragende hulpverlener is verantwoordelijk om de cliënt te informeren.

Ook als de aanvraag afgekeurd wordt, brengen wij de hulpverlener op de hoogte. Hierbij wordt de aanvragende hulpverlener verzocht om deze mededeling en andere mogelijkheden met de cliënt te bespreken.

Na toekenning kan de cliënt wekelijks een voedselpakket afhalen bij ons uitdeelpunt.

Stap 4: Aanvraag verlengen

Zes weken voordat een pakket afloopt, ontvangt uw cliënt bij zijn/haar pakket een herinnering van de einddatum van het pakket. De cliënt informeert zijn/haar hulpverlener. Uiterlijk 2 weken voor de einddatum moet het evaluatieformulier per mail worden verstuurd naar clientadministratie@voedselbanklansingerland.nl . Gebruik hiervoor hetzelfde formulier uit stap 1.

Hier vindt u de Toelatingscriteria 2025 en de Whitepaper criteria 2025

Wellicht ook interessant voor jou